اخلاقیات نظارت بر عملکرد کارمندان

اخلاق حرفه ای نظارت بر عملکرد کارمندان


می‌دانیم که نظارت بر عملکرد کارمندان یکی از راه‌های مفید و موثر برای در مدیریت کسب و کار است. اما در صورتی که برخی اصول به درستی رعایت نشوند، منجر به زیر پا گذاشتن اخلاقیات و نقض حریم خصوصی کارمندان می‌شود. در این زمینه همواره نگرانی‌هایی از سوی کارمندان وجود دارد. اینجاست که اخلاق حرفه‌ای نظارت بر عملکرد کارکنان اهمیت پیدا می‌کند. مجموعه قوانینی که به کارفرما کمک می‌کند به شکل قانونی و کاملا حرفه‌ای شرایط را کنترل کنند.
کارفرما همواره سعی در حفاظت از اسرار و اطلاعات تجاری خود دارد. طبیعی است که برای این کار دست به هر اقدامی بزند. اما در این میان ممکن است از بسیاری از ملاحظات اخلاقی مطلع نباشد. نرم افزارهای پیشرفته‌ی نظارت بر عملکرد کارمندان کارفرما را قادر می‌سازد حتی خارج از ساعات کاری نیز نیروهای خود را ردیابی کند. مسئله‌ای که به عنوان نقض حریم خصوصی تلقی می‌شود.

قوانین نظارت بر عملکرد کارمندان

نفوذ به اطلاعات شخصی یا نظارت بر عملکرد کارمندان؟

ایجاد بی‌اعتمادی در کارمندان به ویژه نیروهای دورکار تبعات منفی زیادی برای شرکت‌ها به دنبال دارد. واضح است که نیروی دورکار از رایانه‌ی شخصی خود استفاده می‌کند. بنابراین استفاده از یک ابزار نظارت ممکن است به عنوان سیستمی برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی کارمند حتی در ساعات غیراداری شناخته شود. به همین دلیل زمانی که از کارمندان خواسته می‌شود نرم‌افزار حضور غیاب را در سیستم خود نصب کنند، نگران می‌شوند. طبیعی است که اغلب کارمندان ابتدا با مسئله‌ی نظارت مشکل داشته باشند. چرا که این موضوع را وارد شدن به حریم خصوصی خود می‌دانند. نظارت دقیق بر عملکرد و بررسی رایانه کارمندان در حین کار ممکن است آنان را مضطرب کند. به خاطر داشته باشید که نفوذ به اطلاعات و نظارت بر عملکرد کارکنان دو تعریف کاملا مجزا با عواقب متفاوتند. نظارت بر عملکرد کارمندان به منظور بررسی پیشرفت کاری کارمندان است. در حالی که نفوذ و دسترسی به اطلاعات شخصی افراد هیچ تاثیری در تجارت شما ندارد؛ حتی ممکن است منجر به از دست دادن نیروهای ارزشمند شود.

4 نکته برای حفظ اخلاق در نظارت بر عملکرد کارکنان

در ادامه روش‌هایی معرفی می‌شود که با به کارگیری آنها می‌توان با اخلاق حرفه‌ای کارمندان را مدیریت نمود:
• ایجاد یک سیاست استاندارد در اصول نظارتی
ابتدا هدف از نظارت و میزان آن را برای خود روشن کنید. تعیین کنید چه مواردی باید تحت نظر باشند. ایمیل‌ها، شبکه‌های اجتماعی و تاریخچه جستجو در فضای مجازی اطلاعاتی هستند که ممکن است تحت نظر قرار گیرند. نوع نظارت به چه صورت است؟ صوتی، تصویری یا به صورت دیجیتال؟ آیا نظارت بر دستگاه‌های شخصی نیاز است؟ این نظارت تنها در ساعات اداری خواهد بود؟ پاسخ این سوالات به کارمندان کمک می‌کند انتظارات خود را از حریم خصوصی روشن‌تر کنند.

چگونگی نظارت بر عملکرد کارمندان

• به قوانین و مقررات کشور پایبند باشید

دقت کنید که سیاست‌های تعیین شده در محدوده‌ی قوانین کشوری باشد. مطابق با مقررات، کارفرما موظف است به کارمندان اطلاع دهد که تحت ردیابی هستند. همچنین هرگونه دسترسی به اطلاعات ایمیل‌های شخصی غیرقانونی است. اگرچه کارفرما می‌تواند اطلاعات رایانه‌های متعلق به شرکت را بررسی کند.

• به کارمندان فرصت دهید این سیستم را درک کنند

طبیعی است که کارمندان در ابتدای امر واکنش مثبتی نسبت به نظارت نداشته باشند. به آنها فرصت دهید درک بهتری از این موضوع پیدا کنند. باید ذکر کنید که هدف از نظارت تنها برای اهداف حرفه‌ای و در ساعات کاری است. کارمندان باید درک صحیحی از حریم خصوصی خود داشته باشند. بنابراین باید متوجه باشند که نباید از رایانه و تلفن‌های شرکت برای مصارف شخصی استفاده کنند. کارفرما حق نظارت بر این بخش‌ها را دارد. در این شرایط اگر اطلاعات شخصی کارمندان مورد بررسی قرار گیرد، مقصر خود کارمند است.

محدودیت های نظارت

• ابزار مناسب را انتخاب کنید

نرم افزاری که برای نظارت بر عملکرد کارمندان انتخاب می‌کنید، باید قوانین رعایت حریم خصوصی افراد را به درستی درک کند. این نرم افزار باید با تبعیت از قوانین کشوری بر نیروی کار شرکت و نیروهای دورکار نظارت کند.

خلاصه مطلب

به عنوان کلام آخر این مطلب باید گفت که نظارت بر عملکرد کارمندان به منظور بهره‌وری بیشتر اعضا گزینه‌ی کاملا مناسب و تایید شده‌ای در سیستم‌های اداری است. این سیستم‌های نظارتی از رفتارهای غیر قانونی در محیط کار جلوگیری می‌کند. مسائلی نظیر حمله، آزارهای جنسی یا هرعمل غیرقانونی با نظارت به راحتی پیشگیری می‌شود. در واقع این سیستم‌های نوین نظارتی علاوه بر افزایش عملکرد تیم، آرامش بیشتری برای اعضا فراهم می‌کند. با این حال، پذیرفتن چنین سیستم‌هایی برای نخستین بار نیازمند زمان و بیان توضیحات کامل و واضح است. پس پیش از هر اقدامی کارمندان را توجیه کنید.

منبع:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا