قوانین مدیر منابع انسانی 1

قوانینی که هر مدیر منابع انسانی باید بداند

مدیر منابع انسانی (HR) در موفقیت هر سازمانی نقشی اساسی دارند. از طرفی وظیفه‌ی مدیریت منابع انسانی همراه با مسئولیت‌های زیادی است. نظارت بر فعالیت‌های سازمانی همچون جذب و استخدام نیرو، حقوق و مزایا و اجرای سیاست‌های شرکت‌ها بخشی از این وظایف است. رعایت اصول و قوانین شرکت در هر بخشی بسیار مهم است و منابع انسانی هم مستثنی نیستند. در صورتی که هر یک از وظایف بخش منابع انسانی به شکل غیرقانونی اجرا شود، عواقب آن برای کل مجموعه گران تمام می‌شود.

هزینه‌ی سرپیچی از قوانین

مطابق با اطلاعات انجمن مدیریت منابع انسانی، سرپیچی از قوانین منابع انسانی می‌تواند برای شرکت‌ها پر هزینه باشد. در قوانین کشورهای توسعه یافته هرگونه فسخ بی دلیل قرارداد، آزار و اذیت جنسی، تبعیض جنسیتی، نژادی و سنی جرم محسوب می‌شود؛ بنابراین زمانی که مدیر منابع انسانی یک شرکت یکی از قوانین مذکور را زیرپا بگذارد، باید خسارت‌های میلیون دلاری به شخص شاکی بپردازد. طبق قوانین ایالات متحده آمریکا اگر کارفرما کارمند خود را به دلیل داشتن ملیت دیگر اخراج کند یا بین او و دیگر اعضا تبعیض قائل شود، ملزم به پرداخت جریمه‌ی سنگینی برای این رفتارش خواهد بود.


دادگاه

مدیر منابع انسانی باید از چه نوع قوانینی مطلع باشند؟

شخص مدیر منابع انسانی برای اجرای هرچه بهتر وظایف خود باید تحقیقات کاملی در خصوص قوانین مربوط به منابع انسانی انجام دهد. یک مدیر آشنا و آگاه به قوانین از وقوع تخلف‌های پر خسارت برای سازمان پیشگیری می‌کند. مهم‌ترین قوانین مربوط به منابع انسانی که یک مدیر منابع انسانی باید از آنها مطلع باشد، شامل موارد زیر است:

قانون ساعات کار و دستمزدها

بررسی و هماهنگی‌های لازم برای پرداخت حقوق کارمندان بر عهده‌ی مدیر منابع انسانی است. این مدیران باید با زیر و بم قانون کار عادلانه آشنا شوند. حداقل دستمزد کشوری، چهارچوب استاندارد ساعات کاری در ماه و الزامات چگونگی پرداخت اضافه کار بخشی از اساس‌نامه قانون دستمزدهاست. یکی دیگر از مولفه‌های مهم این قانون، حق مرخصی کارمندان است. مرخصی‌ زایمان، نگهداری از کودک، بیماری، ادامه‌ی تحصیل یا مسائل خانوادگی وضعیت‌هایی هستند که کارمند می‌تواند از حق مرخصی خود برای آنها استفاده کند.

قوانین مدیر منابع انسانی 2

قوانین مربوط به تبعیض در محل کار

همانطور که پیش از این بیان شد، دعاوی مربوط به تبعیض برای شرکت‌ها بسیار پرهزینه خواهد بود. به همین دلیل، مدیر منابع انسانی باید با ریز به ریز قوانین تبعیض در محیط کاری آشنا باشند تا از وقوع آنها جلوگیری کنند.

• قوانین مربوط به معلولیت: تبعیض قائل شدن کارفرما بین کارمندان معلول و افراد سالم طبق قوانین منابع انسانی آمریکا جرم بوده و خاطی مشمول پرداخت جریمه خواهد بود.
• قانون تبعیض سنی: هرگونه تبعیض سنی بین کارمندان در حین استخدام جرم می‌باشد.
• قانون تبعیض جنسیتی: تبعیض جنسیتی در زمان جذب نیرو ممنوع است.
قانون تبعیض ملیتی و مذهبی: طبق قوانین کشورهای توسعه یافته همچون ایالات متحده‌ی آمریکا، مذهب و ملیت هیچ تاثیری در عملکرد افراد ندارند و نباید در هنگام استخدام به آنها توجه شود.

قوانین مدیر منابع انسانی 3


قانون اشتغال و مزایای کارمندان


این قانون به فراهم کردن مزایای کارمندی مثل بیمه درمانی، بیمه عمر، مرخصی استحقاقی و پاداش و تقدیرها اشاره دارد. ارائه‌ی این مزایا در هر کشوری متفاوت بوده و از نظر برخی قوانین، تامین همه‌ی آنها ضروری نیست. اما شرط و شروطی وجود دارد که کارفرما را ملزم می‌کند این موارد را رعایت کند.
علاوه بر موارد فوق، مدیر منابع انسانی باید از جزئیات دقیق قوانین زیر هم مطلع باشد:

لایحه هایی که مدیران منبع انسانی باید بدانند

همچنین مدیران منابع انسانی باید در مطالب زیر تبحر کامل در مطالب داشته باشند:

• لایحه‌ی اوباماکر “Obamacare” یا قانون مراقبت مقرون به صرفه (ACA)
• قانون تطبیق بودجه کل یکپارچه “COBRA”
• قانون انتقال و پاسخگویی الکترونیک بیمه سلامت (HIPAA)
• قانون ایمنی محل کار

قوانین مدیر منابع انسانی 4

برای یک مدیر منابع انسانی بسیار حائز اهمیت است که با قوانین و روش‌های ایمن سازی محل کار آشنا شوند. این امر غیبت در کارمندان را کاهش می‌دهد، اعتبار سازمان را بهبود می‌بخشد و تعداد شکایات با مضمون جبران خسارت را کمتر می‌کند.

با توجه به این مسئله که هر شغلی با درجه‌ای از خطرات همراه است، هر شرکتی موظف است این خطرات را تا حد ممکن به حداقل برساند؛ به این ترتیب ایمنی کارکنان را افزایش دهند. سازمان ایمنی و بهداشت جهانی در این خصوص استانداردهایی را برای مشاغل مختلف در نظر گرفته است. در همین راستا مدیر منابع انسانی به تناسب حیطه‌ی فعالیت شرکت خود باید این استانداردها را به دقت مطالعه کند؛ تا اقدامات ایمن‌تری برای کارکنان زمینه سازی شود.

• قانون جبران خسارت

قانونی که مستقیما با قوانین ایمنی در محل کار ارتباط دارد. اگر کارفرما قادر به رعایت ایمنی در محل کار نباشد، خطر آن گریبان‌گیر کارمندان می‌شود. در چنین شرایطی کارمند آسیب دیده می‌تواند ادعای جبران خسارت کند.
با آگاهی دقیق از وظایف و قوانین موجود، یک مدیر منابع انسانی بهتر می‌تواند شرایط سازمان را بهبود ببخشد. اطلاع از قوانین ایمنی در محل کار، حقوق و مزایای کارمندان و … همه با هم اعتبار سازمان را ارتقاء دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا