کار در منابع انسانی 5

هرآنچه که باید در خصوص کار در منابع انسانی HR بدانید

می‌دانیم که منابع انسانی جایگاه ارزشمندی در هر سازمان دارد. افرادی که در این سمت مشغول به کار می‌شوند، باید از هوش، دانش و تخصص کافی در این زمینه برخوردار باشند. بخش منابع انسانی ستون فقرات یک شرکت قدرتمند و موفق است. در واقع آنها ساختار پنهانی هستند که همه چیز را به جلو حرکت می دهند. با توجه به تاثیر حضور متخصصین منابع انسانی می‌توان عمیقا درک کرد که این افراد، یک عضو حیاتی در دنیای تجارت هستند. اما این تنها شروع ماجراست. برای کار در منابع انسانی باید مهارت‌ها و تخصص‌هایی داشته باشید. تا بتوانید در این زمینه‌ی شغلی پیشرفت‌های چشم‌گیری کسب کنید. اگر مایلید بیشتر با وظایف و فعالیت‌های متخصصان منابع انسانی آشنا شوید، با ما همراه باشید:

منابع انسانی

کار در منابع انسانی؛ نیازها و مهارت ها

عموما، کارمندان سازمان‌ها تنها زمانی که استخدام می‌شوند، زمانی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و یا در زمان بازنشستگی، انصراف یا اخراج، با بخش منابع انسانی ملاقات می‌کنند. پس درک کار در منابع انسانی از دیدگاه یک شخص سوم، مشکل است. اما کار در منابع انسانی چگونه است؟یا بهتر بگوییم، منابع انسانی دقیقا چه کارهایی انجام می‌دهند؟ این بخش در واقع حوزه‌ی پیچیده‌ای است که روابط کارفرمایان و کارمندان را کنترل می‌کند. با هدف اینکه پرسنل تا حد ممکن راحت و کارآمد باشند. مثلا زمانی که کارمند با مدیر خود مشکلی داشته باشد یا هرگاه که بحث سلامت جسمی و روانی مطرح باشد، منابع انسانی برای حل موضوع وارد می‌شوند. در یک کلام اگر این بخش را تعریف کنیم: منابع انسانی قلب یک سازمان است.

کار در منابع انسانی3

درک وظایف منابع انسانی

برای درک درستی کار در منابع انسانی، روند استخدام را در نظر بگیرید. زمانی که مراحل استخدام در یک سازمان را طی کرده باشید، ایده‌ی خوبی از وظایف یک متخصص منابع انسانی پیدا می‌کنید. شناسایی نیازهای شغلی، انجام مصاحبه، آموزش کارکنان، تعیین روند کار در شرکت و بسیاری از کارهایی مثل پرداخت حقوق، بیمه و … از وظایف بخش منابع انسانی است. تک تک کارهایی که توسط متخصصین منابع انسانی انجام می‌شود، بسیار ارزشمند است. منابع انسانی زمینه‌ی یادگیری مداوم و عامل پیشرفت هرساله‌ی پرسنل و سازمان است. دقیقا مثل کاشت بذر و تماشای روییدن آن، همزمان با شکوفایی کارمندان، سازمان هم پیشرفت می‌کند. یکی از جذابیت‌های کار در منابع انسانی HR تنوع وظایف آن است. از برنامه ریزی، محاسبات و مدیریت رویدادها و سازمان دهی تیم‌ها. در واقع فردی که به هریک از این موضوعات علاقه مند باشد، می‌تواند در آن متخصص شود.

کار در منابع انسانی 4

برای فعالیت در منابع انسانی چه مهارت هایی نیاز است؟

بر اساس آخرین تحلیل‌هایی که در این مورد انجام گرفته است، چنین گزارش شده که برای کار در منابع انسانی باید 10 مهارت زیر را داشته باشید. این مهارت‌ها بیشترین تقاضا را در یک سال گذشته در سازمان‌های مختلف داشته‌اند:


• ارتباطات کارمندی “Employee relations”
• پذیرش سازمانی “Onboarding”
• سیستم‌های اطلاعاتی منابع انسانی HRIS (human resource information systems)
• خدمت رسانی به مشتری Customer service
• مدیریت اجرایی Scheduling
• پشتیبانی اداری Performance management
• آشنایی با استخدام نیروی جدید New-hire orientation
• مدیریت پروژه Project management
• ورود اطلاعات Data entry

این موارد بیانگر مهارت‌های نرم افزاری بسیاری است که اغلب کارفرمایان برای موقعیت نیروی انسانی به دنبال آنها هستند. طبق ارزیابی‌ها، بیش از 60 درصد کارفرمایان ترجیح می‌دهند کاندیدهایی با مدرک کارشناسی و بالاتر را برای این مشاغل جذب کنند. افرادی که در مهارت‌های یاد شده حرفه‌ای باشند و درک عمیق‌تری از شرایط داشته باشند. حرفه‌ای شدن در هر یک از زمینه‌های فوق نه تنها باعث پیشرفت متخصص منابع انسانی می‌شود، بلکه به ارتقای کارمندان و در نهایت پیشرفت سازمان کمک خواهد کرد.

کار در منابع انسانی5

آیا منابع انسانی زمینه مناسبی برای ورود است؟

زمانی که در مسیر انتخاب شغل هستید، گزینه‌های زیادی پیش رو دارید. چگونه می‌توان فهمید زمینه‌ای که انتخاب می‌کنید، انتخاب خوبی است؟ ابتدا استعداد و علاقه و سپس اطلاعات و دانش شما این را تعیین می‌کند. در مورد منابع انسانی می‌توان گفت: مزیت منابع انسانی در این است که می‌توان از طریق آن مسیرهای شغلی گسترده‌ای را تجربه کنید. جامعه‌ی منابع انسانی وسیع است و فرصت‌های زیادی برای پیشرفت دارد. به ویژه برای آنهایی که در ابتدای مسیر کار در منابع انسانی هستند.

کار در منابع انسانی 2

منابع انسانی شغل مناسبی برای شماست؟

امروزه انتظار افراد در مورد شرایط و وضعیت شغل‌ها تغییر پیدا کرده است. آمار قابل توجهی از پرسنل به دنبال ساعات کاری منعطف، محیط‌های کاری غیر سنتی و متفاوت و حتی سبک پوششی راحت‌تری هستند. یک متخصص منابع انسانی HR همیشه از روند صنعت جلوتر است و پیش از آنکه کارمندان به این موارد فکر کنند، به دنبال برآورده کردن این تغییرات است. اگر کارهایی همچون جمع آوری و تحلیل داده‌ها و کنترل ارتباطات و مراسم‌ها برایتان جذاب است، پس لازم است استعداد خود را برای کار در منابع انسانی را محک بزنید. در مقالات آینده به مهارت‌هایی که کارفرمایان در بخش منابع انسانی به آنها نیاز دارند بیشتر می‌پردازیم. مهارت‌هایی که برای موفقیت در این زمینه‌ی شغلی به آنها نیاز پیدا می‌کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا